Tesla har fått mye oppmerksomhet rundt sin teknologi som skal hjelpe verden for mindre CO2 utslipp. Tesla motors inc er pionerer i bilindustrien på å lage elektriske biler. På verdensbasis er det 1 % produksjon av elbiler, noe som må endres basert på Tesla og Elon Musk sin visjon.

Man kan argumentere for at Tesla bilene har 0 utslipp av CO2 men strømmen du lader bilen med har også en annen energi kilde som har dannet strøm. Som for eksempel Tyskland som har sin største energi produksjon av kull som er den mest forurensende energien vi har på jorda. Men er strømmen baser på vann energi er dette en miljøvennlig løsning.

 

(Bilde: fra SSB.no. Bjart J. Holtsmark. Forsker)

Basert på rapporten til Bjart Holtsmark «The Norwegian support and subsidy policy of Electric cars. Should it be adopted by other countries? ved universitetet for Science and Tecknology mener at Norge har vært for snille med elektriske biler, og at det ikke burde innføres lignende politikk for å fremme miljø tiltak.

Trykk her for å lese hele rapporten. Han konkluderer rapporten med at basert på kort levetid av batterier og den prosessen av produksjon og transport vil være forurensende på langsikt, og at det er lite produksjon av ren energi som for eksempel kull fra Tyskland vil kun være en ond sirkel av forurensning på den andre siden.

Studenten ved Markedshøyskolen Kenan Ibrahimefendic som skriver bachelor oppgave om Tesla Motors Inc sier at Holtsmark er litt rask i svingene i forskningsrapporten sin. Her mangler Holtsmark en tredje variabel i forskningen sin, altså en maskerings variabel som forteller oss om det kan resultere til noe positivt på langsikt. Mennesker kommer alltid til å være avhengig av strøm og som i Norge får vi strømmen fra vannkraftverk som er en ren energikilde. Tesla motors har fått opp øynene til mennesker for å tenke nytt og miljøvennlig. Det Tesla gjør nå er en liten bit av hvordan dem kommer til å endre transport i fremtiden. At en slik aktør er på markedet i en så utsatt sektor som transport med høyt CO2 utslipp er absolutt nødvendig å ha en inkubator som kan kick starte en mer miljøvennlig produktinnovasjons prosess.  Elon Musk administrerende direktør av Tesla er en karismatisk leder som er dyktig til å «Live the brand» med dette mener jeg at Elon Musk er en så stor og sentral rolle av varemerket. Han lever varemerke han selger det ikke. At han har flere prosjekter pågang som SpaceX og Solarcity har gitt lederen en helo effekt. Til slutt vil jeg nevne at det er viktig å påpeke at Tesla ikke ser på seg selv som bilprodusent men som en energi utvikler som gir en helt annen dimensjon til selskapet.

Skriv kommentar

Vennligst skriv din kommentar
Vennligst skriv inn navne ditt her