Teknologien går stadig framover, og det blir stadig vanskeligere for folk flest å holde tritt med alle nyvinningene på markedet. 3D-teknologien stammer for eksempel helt tilbake til 1950-tallet, men det er først det siste tiåret den virkelig har nådd allmennheten.

Virtual reality (VR), eller virtuell virkelighet på godt norsk, kan således bli den neste store utviklingen i det kommende tiåret. En forutsetning er allikevel at store medieaktører i stadig større grad promoterer denne teknologien som en del av produktene sine.

En teknologi i stadig i utvikling

Som de fleste sikkert vet er kunstig virkelighet et datagenerert scenario som simulerer en realistisk opplevelse. Den virtuelle virkeligheten oppleves således gjennom noen briller som fullstendig isolerer deg fra verden rundt deg. Dette betyr at du kan fraktes til en annen verden hvor du kan spasere rundt, oppleve nye ting og til og med ta på objekter. Utviklingen har kommet så langt at man skal være forsiktig med å spøke med denne teknologien i 2018, siden vi fort kan bruke den til å oppleve fjerne himmelstrøk om et par tiår. 3D-filmer har for eksempel allerede vært tilgjengelige på norske kinoer i lang tid, og den siste tiden har også forskjellige ting som 3D-skrivere og gulv kommet på markedet. Teknologien har således blitt så billig å produsere at den nå er tilgjengelig for de fleste selskaper, noe som har ført til at dominerende nettaktører har oppdaget en unik mulighet.

Spesielt ett marked utpeker seg

De fleste som hører ordet casino tenker sikkert på glitter, pene antrekk og velstående mennesker med høy sigarføring rundt bordene. Realiteten for folk flest er allikevel at dette er noe man får oppleve et par ganger i livet, men VR-teknologien har gjort at nettcasinoene kan tilby et alternativ på nivå med landcasinoene. Et VR-nettcasino har også den fordelen at du fortsatt kan benytte deg av bonusordninger og free spins uten innskudd, som ellers ikke er tilgjengelige i et landcasino. Nye teknologier kan ofte være skremmende for mange, men i et VR-casino får du det beste fra to verdener. Dette merker du raskt når du begynner å bevege deg rundt i kasinoområdet, hvor det føles som du fysisk er til stede sammen med de andre spillerne. I tillegg kan du velge dine egne avatarer og figurer du kan bruke når du prater med de andre spillerne. Et VR-casino er nemlig mer enn bare spillingen, og du kan også slå av en prat med andre gamblere og kanskje utveksle strategier og tips om hvor de beste spillene befinner seg.

Uendelige muligheter

Derfor er det bare fantasien som setter grenser for hva vi kan bruke denne teknologien til, og noe vi sannsynligvis kommer til å se enda mer av i årene som kommer er tredimensjonale annonser. De fleste sportsarrangementer er mulig å oppleve i 3D i disse dager, og her kan man se for seg små reklamebannere som flyktig vises på skjermen i løpet av idrettsarrangementet. Fotball er for eksempel en veldig populær TV-idrett, og de lange omgangene på 45 minutter har gjort det vanskelig for TV-selskapene å sende små reklamesnutter i løpet av kampene, men 3D kan fort føre til at dette blir langt mer framtredende i det neste tiåret. Reklamebransjen er nemlig ivrige når det kommer til nye inntjeningsmuligheter, og vi føler oss derfor ganske sikre på at 3D-teknologien blir langt viktigere i hverdagen vår på 2020-tallet.

 

Skriv kommentar

Vennligst skriv din kommentar
Vennligst skriv inn navne ditt her